вимкнути дудлвключити дудл

Як змусити персонажа заробляти гроші. Ігор Шишко

IMG_0935

Кінематограф перетворився на прибутковий бізнес, який значною мірою впливає на світову економіку. Наразі на виробництво кінофільмів витрачаються мільйони доларів, а касові збори перевищують відмітку в мільярди. Одну з головних ролей у комерціалізації кінофільмів відіграє інтелектуальна власність. Як її захищати, розберемо у цій статті.

За даними Американської асоціації кінокомпаній, касові збори американських кінофільмів, випущених за рік, у світовому прокаті досягають близько 40 млрд доларів. З кожним роком тенденція прибутків кінофільмів зростає. Такому комерційному успіху кінофільму передує надскладний процес зйомки, до якого залучена команда із сотень людей. Стрижнем створення усього фільму є інтелектуальна власність, починаючи від ідеї автора зобразити зоряні війни у далекій-далекій галактиці та втілення такої ідеї у сценарій майбутнього кінофільму, закінчуючи прокатом фільму. Саме завдяки інститутам інтелектуальної власності, які захищають права кіновиробників, останні можуть використовувати свої творіння для отримання прибутку. Звісно, основна частина прибутку надходить від прокату кінофільму, однак навіщо зупинятися на прокаті кінофільму, якщо він став надзвичайно популярним або навіть культовим? Це риторичне запитання, оскільки окрім прокату, існують також інші способи заробити на кінофільмі. Одним із таких способів є комерціалізація персонажів кінофільму.

Комерціалізацію персонажів кінофільмів можна спостерігати повсякденно, вона проявляється у нескінченній кількості різноманітних товарів, які містять зображення або дублюють персонажів кінофільмів. Один з перших та один з найбільш вдалих прикладів комерціалізації персонажів належить компанії «Disney». Міккі Маус, напевно, є найвідомішим мультиплікаційним персонажем, який приніс своїм власникам дохід більше ніж 9 млрд доларів. Інший відомий приклад комерціалізації персонажів – медіафраншиза «Зоряні війни». Після виходу першого фільму у 1977 р. кіновсесвіт «Зоряних воєн» та його персонажі стали культовими, що призвело до зйомки 8 фільмів та випуску неймовірної кількості супутніх товарів. Така комерціалізація персонажів була успішною, зокрема, завдяки належному захисту персонажів за допомогою інтелектуальної власності.

Інтелектуальна власність надає кіновиробникам широкий спектр способів захисту персонажів, тому під час побудови стратегії захисту потрібно використовувати всі можливі та необхідні способи. Найбільш оптимальна стратегія захисту персонажа виглядає таким чином.

Захист персонажа авторським правом

Відповідно до міжнародного та національного законодавства, зокрема Бернської конвенції про охорону літературних і художніх творів та Закону України «Про авторське право та суміжні права», авторським правом охороняються літературні й художні твори, до яких належать всі твори в галузі літератури, науки та мистецтва, яким би способом і в якій би формі вони не були виражені. До таких творів належать аудіовізуальні твори, тобто кінофільми, мультиплікаційні фільми та ін. Залишається відкритим питання щодо поширення дії авторського права на окремих персонажів вказаних творів. Звісно, у разі наявності такої характеристика як оригінальність окремий персонаж може підпадати під захист авторського права як окремий твір. Така позиція висловлюється національним законодавством. Відповідно до ст. 9 Закону України «Про авторське право та суміжні права», частина твору, яка може використовуватися самостійно, розглядається як твір та охороняється відповідно до Закону.

Можливість охорони персонажа авторським правом є вигідною для кіновиробників, оскільки має низку переваг у порівнянні з іншими правовими режимами інтелектуальної власності. По-перше, авторське право на персонажа поширюється майже на весь світ, якщо бути точним, то на країни, які ратифікували Бернську конвенцію, а це більше ніж 160 країн. По-друге, охорона персонажа авторським правом надається автоматично з моменту створення та не залежить від будь-яких формальностей, тобто не потребує вчинення реєстраційних або інших дій.

Зважаючи на такі особливості правової охорони, кіновиробникам необхідно звернути особливу увагу на договірну роботу з таким твором як персонаж. В цьому випадку чітко побудований ланцюг договорів, на основі яких права на персонажа будуть передаватися від однієї особи до іншої (від безпосереднього автора до компанії-виробника), а правильно сформульовані положення договору допоможуть кіновиробникам захистити свої інтереси, в тому числі комерційні.

Захист персонажа як торгової марки

Захист прав інтелектуальної власності на персонажа як торгової марки – поширений та дієвий спосіб захисту і комерціалізації персонажів. Такий метод дуже широко використовується гігантами кіноіндустрії, які усіма можливими способами намагаються захистити свою інтелектуальну власність, для її подальшої комерціалізації.

Реєстрація персонажа як торгової марки надає власнику права на використання та розпорядження зареєстрованим зображенням, що дозволяє власнику продавати або ліцензувати права на зареєстроване зображення. До того ж власник торгової марки має право забороняти іншим особам будь-яке використання зареєстрованого зображення. Таким чином, реєстрація торгової марки дозволяє кіно виробникам отримувати додатковий дохід від використання персонажів (наприклад, для виготовлення товарів, в яких використовується зареєстроване зображення або відтворюється таке зображення).

Однак слід пам’ятати, що захист персонажа шляхом його реєстрації як торгової марки має свої особливості. По-перше, такий захист має територіальний характер, тобто діє лише на території тієї країни, де зареєстрована торгова марка. Таким чином, щоб отримати правову охорону в декількох країнах, необхідно за реєструвати торгову марку в кожній з обраних країн. По-друге, певне зображення отримує правову охорону як торгової марки лише після проходження спеціальної процедури реєстрації, яка є тривалою та достатньо складною. Однак такі недоліки дещо нівелюються існуванням Мадридської угоди, мета якої спростити процес міжнародної реєстрації торгових марок та здешевити цей процес. Варто зауважити, що Мадридська процедура є дуже популярною серед гігантів кіноіндустрії, які прагнуть отримати правову охорону в якомога більшій кількості країн світу.

Яскравим прикладом реєстрації персонажів як торгових марок є практика компанії «Lucasfilm-EntertainmentCompanyLtd. LLC», яку у 2012 р. викупила компанія «Disney». Ця компанія виступає власником шаленої кількості торгових марок, які захищають кіновсесвіт «Star Wars» загалом та окремих персонажів зокрема.

Зазначена компанія є власником низки торгових марок, які забезпечують правову охорону такого персонажа як Дарт Вейдер – головний антагоніст кіновсесвіту «Star Wars». Цього персонажа захищають за допомогою різних комбінацій видів торгових марок (словесні, зображувальні, комбіновані) та в різних варіаціях класів.

Наприклад, торгова марка №005896601, яка зареєстрована в країнах Європейського Союзу для 28 класу. Зображення було зареєстровано як 3-D торгової марки. Призначення торгової марки – забезпечити монополію власника на виготовлення ігрової продукції.

Цікаво, що окремі торгові марки захищають частину персонажа, а саме шолом Дарт Вейдера (Торгова марка №3646331).

Схожу правову охорону як зареєстровані торгові марки отримали такі персонажі: R2-D2 (Торгова марка №3739729), C-3PO (Торгова марка №3823874), Боба Фетт (Торгова марка №3953084) та ін.

Всі права на перелічені торгові марки належать компанії «Lucasfilm-EntertainmentCompanyLtd. LLC».

Захист персонажів як промислових зразків

Ще одним варіантом захисту персонажа та забезпечення його комерціалізації є реєстрація персонажа як промислового зразка, що забезпечить охорону зовнішнього вигляду персонажа.

Промисловий зразок – це результат творчої діяльності людини у сфері художнього конструювання. Патент на промисловий зразок – це документ, який захищає саме зовнішній вигляд певного виробу. Слід звернути увагу, що для отримання патенту на промисловий зразок останній повинен відповідати таким критеріям як новизна та оригінальність. Також, як і у випадку з торговими марками, патенти мають територіальний характер дії, складну та тривалу процедуру реєстрації. Однак патент надає його власнику виключне право на використання промислового зразка на власний розсуд, а також право забороняти іншим особам використовувати промисловий зразок без згоди власника патенту, що забезпечує власнику можливість отримати комерційну вигоду із запатентованих персонажів.

Найчастіше представники кіноіндустрії патентують промислові зразки для майбутнього виготовлення іграшок та костюмів. Наприклад, компанія «Lucasfilm-EntertainmentCompanyLtd. LLC» має патенти на промислові зразки для таких персонажів як R2-D2, C-3PO та ін.

Таким чином, розумно побудована стратегія захисту прав інтелектуальної власності на персонажа може надати кіновиробнику додаткову можливість отримати дохід. До того ж така стратегія допоможе у боротьбі з контрафактними товарами та піратським контентом.

На жаль, більшість національних кіновиробників не використовують всіх можливостей інтелектуальної власності та зупиняються лише на авторському праві, оминаючи такі способи захисту персонажів як реєстрація торгових марок та промислових зразків. Зокрема, це зумовлено тим, що кіноіндустрія в Україні активно розвивається. Однак вже сьогодні в Україні були створені кінофільми та мультиплікаційні фільми, персонажі яких можуть стати народними улюбленцями та принести кіновиробникам додаткову комерційну вигоду. Однак для цього таких персонажів необхідно захищати усіма можливими способами.

Побудова стратегії захисту інтелектуальної власності як усього аудіовізуального твору, так і його окремих частин (персонажів) – це ключ до максимальної комерціалізації кіно- та мультиплікаційних фільмів.

Інформація про всі згадані устатті торгові марки та патенти взята з офіційної бази даних Всесвітньої організації інтелектуальної власності.

Всі торгові марки/промислові зразки таких торгових марок/промислових зразків, які згадуються у статті, є власністю компанії «Lucasfilm-EntertainmentCompanyLtd. LLC» та «LUCASFILM LTD».

Ігор Шишко, юрист практики ТМТ ЮК Juscutum.

Юридична Газета