вимкнути дудлвключити дудл

Робота над саундтреком в фільмі: як очистити права на музику. Наталія Дика

userpicСкладно уявити собі будь-який відеоконтент без музичного супроводу, будь то двадцятисекундний рекламний ролик, епічний блокбастер або відео з дня народження улюбленого блогера в Instagram. Музика потрібна всім. Якщо не хочете потрапити на великий штраф або бути забаненим в соцмережах, вам потрібно очистити права на музику.

Володар не кілець

Права на музичну композицію включають в себе авторські права на слова/музику і суміжні права на запис виконання (фонограму). Як правило, авторські права належать авторам слів/музики або видавцям, а суміжні права – студіям звукозапису. Майте на увазі, що права на один трек можуть належати десяткам осіб одночасно. У зв’язку з цим, правовласники нерідко делегують спеціальним організаціям право укладати договори від їх імені, що вельми полегшує процес переговорів.

Безкоштовний сир тільки в мишоловці

Під очищенням прав на музику мається на увазі отримання всіх необхідних дозволів (ліцензій) від правовласників на використання їх композицій в своєму творі. Необхідність отримання ліцензії абсолютно не залежить від того, як, де і скільки ви будете використовувати музику. Є мелодія саундтреком до фільму або трисекундним фоном для прогулянки головної героїні під дождем – байдуже, все одно потрібна ліцензія. Не хочу вас засмучувати, але те, що перші 3, 5 чи 10 секунд пісні можна використовувати у фільмі безкоштовно – міф.

Не купуєте, а користуєтеся

Для того, щоб використовувати чужу музику в своєму фільмі, вам потрібні дві ліцензії: ліцензія на синхронізацію (авторські права) і ліцензія на використання фонограми (суміжні права). Якщо ви плануєте, щоб у фільмі звучала пісня Bohemian Rhapsody у виконанні одного з ваших акторів, а не групи Queen, то отримувати ліцензію на використання фонограми не потрібно, достатньо ліцензії на синхронізацію.

Пам’ятайте, отримуючи ліцензію, ви не купуєте права, а отримуєте можливість ними користуватися, причому на умовах, чітко визначених у ліцензії. Отримавши ліцензію на використання треку протягом 30 секунд в одному фільмі, ви не зможете зробити з нього заголовну тему для наступного фільму з тією самою ліцензією.

Готуй сани влітку

Процес переговорів про отримання ліцензії може бути дуже тривалим. Прочитали сценарій і в вашій голові вже звучить та сама ідеальна мелодія? Відразу шукайте правовласників. Не затягуйте і не сподівайтеся на чудо. Якщо трек не вписується в ваш бюджет, не варто вставляти його в фільм і чекати, що правовласник зглянеться і зробить знижку. У разі невдачі, різати фільм і перезнімати кілька епізодів однозначно влетить в копієчку.

Google в допомогу

Знайти правовласників – завдання не з легких. Якщо в ваш бюджет не вписуються послуги спеціаліста з очищення прав на музику, рекомендую звернутися за допомогою до організацій колективного управління (ОКУ), наприклад, в Українське агентство авторських і суміжних прав (УААСП). Додатково можна написати іноземних джерел: Російське авторське товариство (РАВ), Американське товариство композиторів, авторів і видавців (ASCAP), Товариство з захисту авторських прав європейських музичних авторів і композиторів (SESAC).

Допит з пристрастю

Будьте готові до того, що просто так музику вам ніхто не дасть, навіть за чималі гроші. Вас попросять надати докладну інформацію про фільм, сцену, в якій буде звучати запитувана музика, хронометраж, інформацію про знімальну групу, бюджет фільму, територію використання та інше. Мало ймовірно, що Imagine Dragons дадуть згоду на використання Natural в сцені, де маніяк душить немовля, навіть за велику винагороду.

План «В»

Існує негласне правило, що на покупку музики виділяється 10% від бюджету всього фільму, проте, вирішувати вам. Якщо популярні треки не входять у ваші плани, запросіть починаючого композитора, який напише музику спеціально для вашого фільму. Ви зможете сторгуватися на прийнятний гонорар, а композитор отримати свою «порцію слави» після релізу фільму.

План «С»

І ще дещо. У всього є «термін придатності», в тому числі і у авторських прав. Вони діють протягом всього життя автора і наступні 70 років після його смерті (права на фонограму охороняються протягом 50 років від дати першого запису виконання), далі музика переходить в суспільне надбання (можна користуватися безкоштовно).

У База Лурмана був досить великий бюджет на фільм «Великий Гетсбі», тому він міг собі дозволити запросити зірок першої величини для створення трек-листу, гармонійно поєднуваного в собі магію джазу, початку 20-го століття і тенденції нового тисячоліття.

Якщо ви знімаєте кіно про славне минуле, але не маєте на меті платити за створення автентичних композицій модними виконавцями, поверніться до витоків. Скористайтеся музикою, написаною давно покійними геніями, яка прекрасно відобразить дух переданої епохи і при цьому не буде коштувати ні копійки.

Для того, щоб музика не стала яблуком розбрату в процесі народження кіношедевра, приділіть питанню очищення прав належну увагу, скористайтеся допомогою фахівців і зі спокійною душею насолоджуйтеся результатами своєї праці.

Наталія Дика, юрист Практики ТМТ ЮК Juscutum.

Детектор медіа