вимкнути дудлвключити дудл

Недовго музика грала. Як захистити права артиста

userpicНа початку творчого шляху продюсер може здаватися ближче рідної матері, а колеги по цеху замінюють братів і сестер. Мало хто в цей момент замислюється про юридичний бік питання

Світло софітів, натовпи фанатів, стадіони, музичні премії і світове визнання… Хто з молодих музикантів не мріяв про це, сидячи з гітарою в парку або в батьківському гаражі? Коли ти тільки починаєш сходження на Олімп, здається, що готовий на все, лише б збулася заповітна музична мрія. Саме в цей період зазвичай підписуються кабальні контракти з продюсерами, а партнерські відносини будуються на словах і взаємних обіцянках, які в наслідку розбиваються об скелі суворої реальності. Щоб не опинитися у відкритому морі без весел і вітрила, необхідно подбати про своє музичне майбутнє ще на березі.

Договір про музичну кооперацію

Якщо в групі більше однієї людини, що власне і робить групу групою, бажано відразу визначити творчий внесок кожного. Якщо ви разом працювали над піснею, розрахуйте відсоток авторських прав кожного. Наприклад, 60% належать вам, а 40% – вашому співгрупнику, який працював тільки над приспівом. Всі авторські права можуть бути зосереджені і в руках однієї людини, що полегшить роботу з треком в подальшому. Або ви можете домовитися про те, що одному учаснику належать 100% авторських прав на музику, а іншому 100% авторських прав на текст, в незалежності від того, допомагали ви один одному чи ні.

Можна також розподілити авторські права порівну між усіма учасниками групи, незалежно від того, хто і який внесок вніс у створення пісні. Напевно ви пам’ятаєте фільм «Богемна Рапсодія» про культову групу Queen. Після того, як Фредді Мерк’юрі захотів повернутися в свою музичну сім’ю, бас-гітарист Джон Дікон поставили чіткі умови: «Відтепер, усі пісні, не має значення, хто автор музики і тексту, належать Queen, не одному з нас, а всій групі. Всі гроші і лаври діляться порівну на чотирьох». Тим самим музиканти встановили нові правила всередині групи.

Реєстрація ТМ

Ви вже придумали назву своїй групі або може взяли собі творчий псевдонім як сольного виконавця? Тоді його краще відразу зареєструвати як торгову марку. Дуже часто продюсери або музичні лейбли реєструють на себе права на псевдоніми своїх підопічних. Співаки стають затребуваними і впізнаваними, хочуть піти у вільне плавання і тут їх чекає сюрприз. Оскільки права на торгую марку (псевдонім) належать продюсеру, співаку пропонують або продовжувати співпрацю (не завжди на вигідних умовах), або викупити торгову марку (звісно за шалені гроші), або почати все спочатку під новим ім’ям.

Так було з Христиною Саркісян, більше відомої під ім’ям Kristina Si. У грудні 2015 року Музичний лейбл «Блек Стар» зареєстрував на себе торгову марку «Кристина Си». На думку «Блек Стар», проект Христини виявився нерентабельним, через що з нею вирішили припинити співпрацю. Через це в березні Apple Music заблокував нову пісню «Mami», яку виконавиця випустила під старим псевдонімом Kristina Si. З урахуванням зареєстрованої ТМ, сьогодні виконавиця не має права використовувати псевдонім, під яким стала відомою і змушена почати все з початку під ім’ям Krissy. Та ж історія сталася з Єгором Крідом, Світланою Лободою, Ерікою і багатьма іншими артистами.

Договір зі студією звукозапису

Як правило, права на фонограму (запис виконання) належать студії звукозапису. Тому, якщо ви хочете зберегти права на демо за собою, бажано підписати зі студією договір про те, що всі права на фонограму належать одному з учасників групи або пропорційно поділені між усіма виконавцями з моменту створення фонограми. Наявність суміжних прав на фонограму дуже важлива для укладання ліцензійних договорів в подальшому.

Реєстрація компанії

Припустимо, у вашій групі 5 чоловік. Ви пишете музику і тексти разом, через що дуже складно оцінити у відсотках творчий внесок кожного. Надалі, якщо з однієї з ваших пісень захочуть зробити саундтрек до фільму, виникне необхідність підписати ліцензійний договір з кожним з правовласників і тоді точно доведеться визначати процентне співвідношення авторських прав. Спростити цю задачку зможе створення юридичної особи, в якій всі 5 учасників групи будуть засновниками. Всі виключні майнові права інтелектуальної власності можна буде передати на таку компанію, а вона надалі вже буде укладати договори з третіми особами, як єдиний власник майнових авторських прав. Права на торгову марку також можна буде передати або відразу реєструвати на юридичну особу. Те ж саме стосується фонограм та інших об’єктів права інтелектуальної власності. Таким чином, всі учасники групи будуть захищені, ставши засновниками компанії і при цьому самій групі буде легше взаємодіяти із зовнішнім світом, укладаючи контракти.

Створюючи музичну групу, люди завжди сповнені оптимістичних думок і надій на рахунок її майбутнього. Безумовно, це правильний підхід. Однак золоте правило кожного юриста говорить: «Перед тим, як щось починати, подумай, як ти це будеш закінчувати». Буде чудово, якщо ви зможете зберегти теплі стосунки з колегами до самого судного дня, проте в світі шоу-бізнесу люди нерідко розходяться не кращим чином. Тому радимо прислухатися до порад вище і не соромитися консультуватися з юристами. Навіть якщо мова йде про роботу з найближчими людьми.

 

Наталія Дика, юрист Практики технологій, медіа та телекомунікацій АО Juscutum для NV.ua