вимкнути дудлвключити дудл

Піратські диверсії на Youtube. Олександр Шуляр

Полурост джипег

Чому на майданчику з заслуженою кармою легального ресурсу ми все одно можемо знайти незаконний контент.

«Тримай друзів близько, а ворогів ще ближче» – каже знаменита цитата Нікколо Макіавеллі. Дещо змінивши цей принцип, ми отримаємо рецепт, який часто можна зустріти в популярних фільмах і літературі. У них кращий спосіб сховатися від пильних очей опонента – знаходитися прямо у нього під носом. Схоже, цією філософією надихнулися деякі любителі кіно, яких у спробі поділитися хорошим фільмом з іншими не зупинить жоден копірайт. Інакше як ще пояснити велику кількість популярних голлівудських фільмів на найбільш легальному майданчику відеохостингу Youtube?

На тему піратства в Україні останнім часом не говорив тільки ледачий. Ще зовсім недавно в мережі з’явилася інформація про новий домен fs.life, під яким ймовірно був перезапущений сайт популярного в країні ресурсу FS.TO. Вибір цієї назви нам ніби знову красномовно нагадує, що можливість безкоштовно дивитися фільми та серіали, як і раніше, становить невід’ємну частину життя середньостатистичного жителя нашої країни. Як не закручуй гайки, скільки сайтів не закривай, а масовий попит зробить так, що пропозиція, яка з’являється, вилізе з якоїсь щілини. Нові дзеркала закритого сайту, торренти і боти в месенджерах, що роздають контент – повідомлення про це продовжують спливати з завидною регулярністю. Якщо регулярним оновленням списку ресурсів, де можна безкоштовно переглянути останні кіноновинки в HD, вас не переконаєш, то пропоную копнути ще глибше і подивитися, а що ж там на легальних майданчиках.

Юридично, популярний відеохостинг представлений у вигляді компанії YouTube LLC, зареєстрованою згідно з законодавством США. Це означає, що у питаннях авторських прав сервіс керується Digital Millennium Copyright Act (Закон про авторське право в цифрову епоху). Оскільки в Україні тема онлайн-піратства і захисту авторських прав уже давно перейшла в розряд вічних, закон, який прийнято називати DMCA, досить відомий у широких колах. У цьому ключі механізм DMCA часто подавався як зразок, еталон і просто-таки панацея від піратства в мережі. Закон вводить так звану notice and takedown процедуру.

Суть процедури – блокування за запитом. Для того, щоб обмежити свою відповідальність за порушення користувачів, провайдери інтернет-ресурсів повинні своєчасно реагувати на скарги правовласників і блокувати контент, що порушує авторське право. Інакше провайдер ризикує втратити імунітет (Safe Harbor), який одержує взамін на дотримання вимог закону.

У випадку з Youtube технічна думка пішла далі і глибше. Ресурс з власної волі розробив Content ID, комп’ютерну програму, яка автоматично сканує відео, що завантажується. При цьому порівнює їх з базою медіа-контенту, наданого для системи Content ID правовласниками. Він надає правовласникам додатковий інструмент для більш зручного реагування на контент, що порушує їхні права. У виявленого відео може бути відключена аудіодоріжка, додана реклама і включена монетизація на користь правовласника (або 50/50) або ж ролик буде заблокований повністю.

Як бачимо, питання із захистом авторських прав на Youtube поставлене досить серйозно. Але основним залишається інше питання – звідки беруться піратські відео? Хто б міг подумати, але для того, щоб ознайомитися з популярними способами обходу захисту на сервісі Google, варто лише скористатися… погуглити. Ця інформація не прихована і ентузіасти з задоволенням діляться своїми рецептами. Тут сумлінний юрист повинен попередити читача, що обхід технічних засобів захисту авторських прав являє собою самостійний склад правопорушення.

Чи можна за допомогою одних лише блокувань змусити людей користуватися ресурсами, яким правовласники видали умовну індульгенцію в питанні копірайту? Ймовірно, це завдання дуже важке, якщо прогалину можна знайти навіть на популярному сервісі відеохостингу, де технологічний фундамент стіни для захисту авторських прав був закладений найбільшою в світі корпорацією. На хвилі технічного прогресу, який робить зручними одні речі, і залишає в минулому інші, неминуче будуть ламатися усталені бізнес-моделі, незалежно від думок тих, хто хоче залишити все як є.

Сподіваємося, що на хвилі цих змін і в Україні з’являться легальні майданчики, які однаково зможуть задовольнити запит суспільства та захистити інтереси авторів контенту. Недавня ж статистика говорить про те, що навіть закриття популярних в Україні EX.UA та FS.TO не особливо збільшило аудиторію наявних онлайн-кінотеатрів.

Новое Время